Sun. May 28th, 2023

ΚΥΚΛΑΔΕΣ CHANNEL

ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΔΙΚΤΥΟ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ

Κοινοποίηση >

Στη δημιουργία ενός νέου επιχειρηματικού βραχίονα με την ονομασία “Οenotheque”, προχώρησε πρόσφατα η εταιρεία εμπορίας οινοπνευματωδών και ποτών, Άμβυξ, επιδιώκοντας με αυτόν τον τρόπο να ενδυναμώσει την παρουσία της στον χώρο του κρασιού. Όπως λέει ο επικεφαλής της “Oenotheque”, Στάθης Σάλτας, σε συνέντευξή του στο Capital.gr, δημιουργήθηκε ένα μοντέλο που προβλέπει να υφίστανται προτάσεις ετικετών κρασιού που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα τιμών. 

Το ενδιαφέρον αυτήν τη στιγμή επικεντρώνεται στην ανάπτυξη του χαρτοφυλακίου, βασισμένο σε οινικές ζώνες ΠΟΠ και ΠΓΕ της Ελλάδας. Ήδη, συμπεριλαμβάνονται στην γκάμα κρασιά από τις ζώνες ΠΟΠ Αμύνταιο, Νεμέα, Πάρος, καθώς και ΠΓΕ Αττική, που έρχονται να εκφράσουν συνολικά τη δυναμική του ελληνικού αμπελώνα. 

Το ενδιαφέρον για συνεργασίες εκτείνεται, σύμφωνα με τον κύριο Σάλτα – εκτός από την εγχώρια αγορά – και στον παγκόσμιο αμπελώνα, όπου η Άμβυξ έχει διαπιστώσει ότι υπάρχουν εξαιρετικές ευκαιρίες για συνεργασία με κτήματα διεθνούς εμβέλειας.

– Ποια είναι αυτήν τη στιγμή η κατεύθυνση του νέου επιχειρηματικού βραχίονα Oenotheque που δημιούργησε η Αμβυξ; Θα επικεντρωθείτε σε κρασιά ευρείας κατανάλωσης, σε κρασιά μέσης κατηγορίας ή σε υψηλής προστιθέμενης αξίας;

Το οινικό χαρτοφυλάκιο της Αμβυξ σχεδιάζεται με βάση ένα μοντέλο το οποίο προβλέπει μεταξύ άλλων και το price positioning των κτημάτων που το αποτελούν. Τα κρασιά που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή στο portfolio, καλύπτουν ένα μεγάλο εύρος τιμής. Υπάρχουν κάποια κρασιά στη standard και μεσαία κατηγορία, το μεγαλύτερο βάρος πέφτει στην premium κατηγορία τιμής και υπάρχει και ένα σημαντικό μέρος που κινείται στη super premium κατηγορία τιμής. Επάνω σε αυτό το μοντέλο χτίζεται και το μελλοντικό χαρτοφυλάκιο.

– Σε ποιες οινοποιητικές ζώνες επικεντρώνεται το ενδιαφέρον σας; Είναι για παράδειγμα η Νάουσα και το Ξινόμαυρο, η Σαντορίνη και το Ασύρτικο, το Μοσχοφίλερο της Μαντινείας;

Ένας από τους κύριους άξονες του σχεδιασμού του portfolio, είναι αυτός της γεωγραφικής διασποράς. Τα κτήματα που συνεργαζόμαστε είναι από διαφορετικές οινοπαραγωγικές ζώνες της Ελλάδας, εκφράζοντας τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των πιο αναγνωρισμένων ΠΟΠ ή ΠΓΕ της χώρας μας. Αυτήν τη στιγμή έχουμε κρασιά από τις πιο αντιπροσωπευτικές ΠΟΠ ζώνες της Ελλάδας, όπως η ΠΟΠ Αμύνταιο στη Δυτική Μακεδονία, η ΠΟΠ Νεμέα από την Πελοπόννησο και η ΠΟΠ Πάρος από τις Κυκλάδες, μία από τις πιο ποιοτικές ζώνες της νησιωτικής Ελλάδας, και ακόμα κρασιά από την ΠΓΕ Αττική που αντιπροσωπεύουν τη δυναμική του Αττικού αμπελώνα. Εν συνεχεία, οι περιοχές που εξετάζουμε είναι η Κρήτη, η Κεντρική Ελλάδα και δεν μας αφήνει αδιάφορους και η Σαντορίνη, για να αναφέρω μερικές.

– Θα εντάξετε στην γκάμα σας και μερικές από τις πιο τρέχουσες τάσεις, όπως είναι για παράδειγμα οι φυσικές οινοποιήσεις και τα orange wines ή και η επανασύσταση της ρετσίνας και του αττικού αμπελώνα μέσω του Σαββατιανού;

Στο χαρτοφυλάκιο μας αυτήν τη στιγμή έχουμε μικρή αντιπροσώπευση των νέων τάσεων, όπως κρασιά φυσικής οινοποίησης και orange, για παράδειγμα το Amphora του κτήματος Μωραΐτη. Δεν είναι στα άμεσα σχέδια μας κάποια ρετσίνα, αλλά δεν μπορεί να αποκλειστεί αν κάποιο από τα οινοποιεία που θα συνεργαστούμε παράγει μια καλής ποιότητας. Σε κάθε περίπτωση δεν είναι πρωτεύον κριτήριο για εμάς να εντάξουμε τάσεις όπως αυτές που αναφέρθηκαν, καθώς έχουμε ως προτεραιότητα τη δημιουργία ενός ισχυρού και πλήρους portfolio. Η ενσωμάτωση νέων τάσεων θα έρθει αναπόφευκτα ως αποτέλεσμα αυτής της στρατηγικής. 

– Γιατί επιλέξατε να ενισχύσετε την παρουσία σας στο κρασί εκτός από την ήδη ισχυρή σας παρουσία στον τομέα των αφρωδών οίνων και των “σκληρών” αλκοολούχων;

Η πολύ ισχυρή παρουσία της Άμβυξ στην κατηγορία των λεγόμενων σκληρών αλκοολούχων, τη φέρνει σε θέση αναζήτησης άλλων κατηγοριών ποτού οι οποίες να παρουσιάζουν την ευκαιρία για μεγαλύτερη ανάπτυξη. Το κρασί αποτελεί ακριβώς μια τέτοια ευκαιρία, καθώς για την ώρα δεν έχει την ανάπτυξη που έχει το υπόλοιπο portfolio στις άλλες κατηγορίες. Επιπλέον, θεωρώ ότι λόγω των σύγχρονων διεθνών τάσεων στην κατανάλωση ποτών, το κρασί σαν κατηγορία με πιο χαμηλό αλκοόλ ευνοείται έναντι των “σκληρών” ποτών. Επίσης, είναι ένα ποτό που κατά κανόνα συνδέεται περισσότερο με τη γαστρονομία και τη γευστική απόλαυση και σε μικρότερο βαθμό με το lifestyle. Ο ρόλος του κρασιού ως συνοδευτικό του φαγητού είναι άλλο ένα στοιχείο που με κάνει να πιστεύω στην επικράτησή του στην αγορά των αλκοολούχων ποτών τα επόμενα χρόνια. Συνοψίζοντας, ο ρόλος του κρασιού στην κοινωνική ζωή και την κουλτούρα των Ελλήνων, η υψηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση στη χώρα μας, σε συνδυασμό με το χαμηλό αλκοόλ και την άρρηκτη σχέση με τη γαστρονομία, το καθιστούν μια πολλά υποσχόμενη κατηγορία στο μέλλον.

– Σε ποια κανάλια της αγοράς θα στοχεύσετε κατά κύριο λόγο;

Η στόχευση αυτή είναι κατά κάποιον τρόπο μονόδρομος. Το κρασί στην Ελλάδα καταναλώνεται σχεδόν κατά 60% στο HO.RE.CA. και περίπου ένα 40% φτάνει στον καταναλωτή μέσω του λιανεμπορίου, δηλαδή σούπερ μάρκετ, κάβες και ηλεκτρονικά καταστήματα, με εξαίρεση την περίοδο της πανδημίας όπου η εικόνα αυτή ήταν διαφορετική, όπως αντιλαμβάνεστε. Για αυτόν τον λόγο η εστίαση και η επιτόπια κατανάλωση αποτελεί για εμάς προτεραιότητα τουλάχιστον για το πιο premium κομμάτι του portfolio, με το λιανεμπόριο να είναι το επόμενο πολύ σημαντικό κανάλι για τα προϊόντα μας.

– Ποια είναι η κατανομή από πλευράς τζίρου σε πωλούμενες ποσότητες οίνων εγχώριας προέλευσης και αντίστοιχα ξενικής προέλευσης και τι μέρος του συνολικού σας τζίρου προέρχεται από την κατηγορία των οίνων;

Ο τζίρος από την κατηγορία προϊόντων οίνου στην Άμβυξ την περασμένη χρονιά έφτασε αθροιστικά το 41% και αναμένεται με τις νέες προσθήκες να φτάσει στη χρήση που διανύουμε το 47% του συνολικού τζίρου της εταιρείας. Για το 2022, αυτό επιμερίζεται σε ένα ποσοστό περίπου 15%-16% για τα σταθερά κρασιά και 26% για τα αφρώδη κρασιά συνολικά.

Καθώς τα αφρώδη κρασιά είναι εξ ολοκλήρου από το εξωτερικό, ο καταμερισμός ελληνικά / ξένα ακολουθεί τον καταμερισμό αφρωδών – σταθερών οίνων. Ο τζίρος από τις νέες συνεργασίες των κτημάτων του εξωτερικού θα διαφοροποιήσει αυτήν την αναλογία μέσα στο 2023 αλλά όχι σε μεγάλο βαθμό.

– Ποιες ποικιλίες και ποιους οίκους-κτήματα εκπροσωπείτε μέσα από την γκάμα των κρασιών σας, τόσο από τον εγχώριο όσο και από τον διεθνή αμπελώνα;

Σήμερα η Άμβυξ εκπροσωπεί, τέσσερα ελληνικά κτήματα και τρία ξένα. Συγκεκριμένα:

– Το κτήμα Άλφα από την ΠΟΠ Αμύνταιο, που είναι ένα από τα σημαντικότερα ελληνικά οινοποιεία τόσο για την ποιότητα των κρασιών του όσο και για τα υψηλά standards με τα οποία δουλεύει σε όλο το φάσμα της παραγωγής οίνου. Η αμπελουργία ακριβείας, ο high end εξοπλισμός στο οινοποιείο και οι άρτιες υποδομές του, το καθιστούν ένα πρότυπο οινοποιείο για τα ελληνικά δεδομένα. Το κτήμα οινοποιεί με μεγάλη επιτυχία τις γηγενείς Μαλαγουζιά, Ασύρτικο, Ξινόμαυρο και τις διεθνείς Sauvignon Blanc, Chardonnay, Merlot Syrah και Tannat κατά κύριο λόγο.

– Το κτήμα Παλυβού από την ΠΟΠ Νεμέα, ένα από τα καλύτερα ονόματα της περιοχής, με καλή και συνεχώς βελτιούμενη παρουσία στην αγορά τις τελευταίες δεκαετίες. Η ζώνη της Νεμέας παρουσιάζει ένα μεγάλο potential οινοπαραγωγής, τόσο για την τεχνογνωσία που υπάρχει στην περιοχή λόγω παράδοσης όσο και για την κλίμακα της καλλιεργούμενης έκτασης, καθώς είναι μια από τις μεγαλύτερες και πιο αναγνωρίσιμες ζώνες ΠΟΠ στην Ελλάδα. Το κτήμα Παλυβού παράγει κυρίως κρασιά από Αγιωργίτικο, Merlot, Syrah και Cabernet Sauvignon για τα κόκκινα και ροζέ και Μαλαγουζιά, Chardonnay και Viognier για τα λευκά.

– Το κτήμα Κοκοτού που βρίσκεται σε μια μοναδική ημιορεινή πευκόφυτη περιοχή της ζώνης ΠΓΕ Αττική, ανάμεσα στα δύο όρη της Πεντέλης και της Πάρνηθας, είναι ένα από τα σημαντικότερα οινοποιεία του Αττικού αμπελώνα. Τα αμπέλια του κτήματος καλλιεργούνται βιολογικά και δίνουν σταφύλια υψηλής ποιότητας, από τα οποία παράγονται κυρίως κρασιά από ελληνικές και διεθνείς ποικιλίες, όπως Σαββατιανό, Chardonnay, Gewurztraminer, Αγιωργίτικο, Ροδίτης, Merlot και Cabernet Sauvignon.

– Το κτήμα Μωραΐτη από την Πάρο, μια από τις σημαντικότερες ζώνες ΠΟΠ των Κυκλάδων, με παράδοση αιώνων στην παραγωγή οίνων. Η οικογένεια Μωραΐτη, που διαθέτει πλέον 200 στρέμματα βιολογικού αμπελώνα παράγει μια ευρεία γκάμα οίνων βασισμένη στις ποικιλίες Μανδηλαριά, Μονεμβασιά, Ασύρτικο και Μαύρο Αηδάνι, δίνοντας εξαιρετικά δείγματα νησιώτικων οίνων με δυνατό χαρακτήρα και έκφραση.

– Το οινοποιείο Cloudy Bay από τη Νέα Ζηλανδία, ένα εμβληματικό οινοποιείο το οποίο από την ίδρυση του το 1985, ουσιαστικά καθιέρωσε τη διεθνή φήμη των λευκών ξηρών Sauvignon blanc από το Marlborough, βάζοντας τη Νέα Ζηλανδία στον παγκόσμιο οινικό χάρτη. Το οινοποιείο παράγει επίσης κρασιά από Pinot Noir και Chardonnay, όλα στην premium κατηγορία, και αποτελεί σημείο αναφοράς για την ανάδειξη των ποικιλιακών χαρακτηριστικών στα κρασιά του. 

– Το οινοποιείο Terrazas de los Andes, από την Αργεντινή, μια χώρα που τα τελευταία χρόνια έχει εντυπωσιάσει το οινόφιλο κοινό με την ποιότητα των κρασιών της, οινοποιώντας κυρίως κρασιά από την πολύ δημοφιλή ποικιλία Malbec για τα κόκκινα και Chardonnay για τα λευκά. Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των οινοπαραγωγικών περιοχών της Αργεντινής, δηλαδή μεγάλο υψόμετρο, ξηρό κλίμα, με έντονη ηλιοφάνεια, σε συνδυασμό με τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των γηγενών ποικιλιών δίνουν εκφραστικά κρασιά με δυνατό χαρακτήρα.

– Το οινοποιείο Château Galoupet από την Προβηγκία, ένα boutique winery με premium κρασιά, στην πολύ δημοφιλή κατηγορία των rose de Provence, μια κατηγορία που βρίσκεται πολύ ψηλά στην προτίμηση των καταναλωτών. Το κτήμα παράγει κρασιά από γηγενείς και διεθνείς ποικιλίες, όπως Grenache, Syrah, Mourvedre, Cinsault και Tibouren.

– Το ενδιαφέρον σας επικεντρώνεται στην εγχώρια αγορά κατά κύριο λόγο;

Το ενδιαφέρον μας για συνεργασίες εκτείνεται – εκτός από την εγχώρια αγορά – και στον παγκόσμιο αμπελώνα, όπου βλέπουμε ότι υπάρχουν εξαιρετικές ευκαιρίες για συνεργασία με κτήματα διεθνούς εμβέλειας αλλά και λιγότερο γνωστές περιπτώσεις που δείχνουν πολλά υποσχόμενες για την ποιότητα και τον χαρακτήρα των κρασιών τους. Η αγορά των εισαγόμενων κρασιών στην Ελλάδα είναι σχετικά περιορισμένη αν τη συγκρίνουμε με αυτήν που βλέπουμε στις πιο ώριμες αγορές και αυτό σημαίνει ότι υπάρχουν ευκαιρίες για ανάπτυξη.

capital.gr

ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΤΩΡΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΚΟΣΜΟ